onsdag 14 mars 2012

Strategier vid aktiehandel

Jag har kommit fram till att det vore härligt att ha givna kursnivåer att gå efter när man ska köpa eller sälja aktier.
I detta förslag till strategi utgår jag från de kursnivåer som jag köpt andelar vid tidigare.

Om aktiekursen går upp:
Vid uppgång på 15% säljs 15% av totala värdet för en aktie.
Vid uppgång på 30% säljs 30% av totala värdet för en aktie.
Vid uppgång på 45% säljs 45% av totala värdet för en aktie.

Om vi istället ser en nedåtgående börs:
Vid nedgång på 10% köps ytterligare aktier för 5000 kr.
Vid nedgång på 15% köps ytterligare aktier för 10 000 kr.
Vid nedgång på 20% köps ytterligare aktier för 15 000 kr.

Allt som säljs läggs på ett räntekonto i väntan på börsnedgång då pengarna skjuts in i aktier igen.

Är det någon som har provat en liknande strategi som kan uttala sig om för- och nackdelar?
Eller kanske direkt reagerar på något? Synpunkter mottages tacksamt!

Det jag kan tänka mig är att courtagekostnaderna ökar då det förmodligen blir fler aktieaffärer. En annan aspekt är minskade utdelningar om man ligger mer likvid när företagen delar ut.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är bra att ha vissa kursnivåer som man värderat ett bolag till utifrån vilka parametrar och antaganden man nu vill använda. Man får då en snabbare uppfattning om aktien är ok värderad, dyr eller billig samt vilka kursnivåer den bör sjunka till för att vara ok eller billig.

    Att sälja enbart baserat på att kursen går upp tror jag leder en fel. Drömläget är ju att ett bolag utvecklas och går bättre och bättre samt att denna utveckling avspeglar sig även i kursen. Varför då sälja? En annan sak är det om kursen stuckit iväg högre än vad man anser motiverat till hur affärerna faktiskt fortlöpt och/eller förväntas fortlöpa. Då kan det vara motiverat att sälja pga en högre kurs.

    Att köpa för större belopp ju mer kursen sjunker är en metod jag själv försöker använda. Hur stora "hopp" och med hur mycket varje gång är en svår balansgång. Beror ju också på hur mycket man lagt undan samt hur många innehav som det är aktuellt att öka i. Motsvarande gäller också, om kursen går upp men värderingen är ok kan jag fortsätta köpa men då för mindre och mindre belopp för varje "hopp" uppåt i kursen tills jag slår i taket för vad jag finner vara ett acceptabelt pris.

    SvaraRadera
  2. Att köpa för att sälja tror jag inte på. Jag är mer inne på "köp billigt, sälj aldrig".

    SvaraRadera
  3. Allhjälpen: Köper du vid uppgång och säljer vid nedgång?

    SvaraRadera