lördag 8 november 2014

Månadsrapport Oktober

Oktober har varit en skakig månad där svenska indexet gick ner 10% för att sedan rekordsnabbt återhämta sig och nu är vi tillbaka på tidigare nivåer.
Det har hänt en del förändringar i portföljen.
Har köpt in konsumentjätten Unilever och ökat i Mekonomen.

En överraskning kom i ARCP när felaktigheter med bokföringen kom upp till ytan. Det positiva var att initiativet till granskningen kom internt från bolaget. Tills vidare så har jag tagit beslutet att behålla mina aktier och hoppas på en återhämtning. Visar sig fler fiaskon eller att utdelningen sänks så blir försäljning aktuellt, trots en stor förlust.

Har inlett flytten av utländska utdelningsaktier från ISK till KF genom att köpa Unilever i KF.
Detta för att säkra att all källskatt återbetalas.
Mina svenska innehav kommer att ligga kvar i ISK.
Smider planer för att ändra portföljsammansättningen.
Mer om detta i ett kommande inlägg.
  • Eget kapital - 1.191.000kr ( 0% )
  • Utdelningar - 1.500kr
  • Utdelningshöjningar - Philip Morris 6,4%
  • Sparkvot nettolön - 72%
  • Utdelningar / utgifter - 15%
  • Affärer - Ökat i Mekonomen och köpt Unilever.
Eget kapital är oförändrat.
Utdelning täcker 15% av månadens utgifter.
Sparkvoten landade på 72% vilket är långt över målet på minst 60%.









6 kommentarer:

  1. Hej,

    "You can learn more from failure than success"

    kan du berätta här eller skriva en blogg om dina misstag.

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,

      Jag har gjort flera misstag. Senaste är ARCP och Oriflame där jag förlorade en hel del pengar. Investeringar i aktier innebär alltid en risk.

      Vad har du själv gjort för misstag?

      Radera
  2. Hej,

    "Har inlett flytten av utländska utdelningsaktier från ISK till KF genom att köpa Unilever i KF.
    Detta för att säkra att all källskatt återbetalas."

    Så som jag har förstått det så blir detta enbart aktuellt (taket på hur mycket utländsk källskatt du får tillbaka i en ISK) ifall man har gjort en kapitalförlust för året? Eller har jag missförstått?

    Mvh,
    FG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FG,

      Här har du ett klockrent inlägg som behandlar detta ämne skrivit av min bloggvän Gustav.
      http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/04/varning-for-utlandska-utdelningsaktier.html

      Radera