tisdag 7 oktober 2014

Månadsrapport september

September bryter trenden med ökande eget kapital. Det känns som att slutet av året kommer bli skakigt och att vi får se en nedgång om 5-10%.
Vi får se om min teori stämmer.
Jag kommer lugnt ligga kvar i mina innehav samt fortsätta köpa aktier. Det är trist att Lundaluppen bestämt sig för att sluta blogga. Det var en av de tre första bloggar som jag fick upp ögonen för som sedan inspirerade mig att starta min egen blogg. Som han menar så är det väl så att var sak har sin tid.
Jag önskar honom all välgång och tackar för dessa år.
  • Eget kapital - 1.190.000kr ( -0,3% )
  • Utdelningar - 2.500kr
  • Utdelningshöjningar - Inga.
  • Sparkvot nettolön - 71%
  • Utdelningar / utgifter - 31%
  • Affärer - Ökat i Mekonomen och Industrivärden.
Eget kapital minskar med 0,3% till 1.190.000kr.
Efter löning så ökade jag i Mekonomen och Industrivärden.

Utdelning täcker 31% av månadens utgifter.
Sparkvoten landade på 71% vilket är långt över målet på minst 60%.

Framöver håller jag utkik hur Mekonomen, Industrivärden och Castellum utvecklar sig, kanske blir det oktobers inköp.






Vad har september bjudit på för investeringsmöjligheter?

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat med din portfölj! Har följt dig länge och det verkar som vi har många lika tankar kring det här med aktier och sparande.

    Hur stor del har du i likvider/räntespar och hur placerar du dessa?

    Mvh,
    Investerarens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 20% är räntebärande placeringar. Spiltan Räntefond och Atlant Stability.

      Radera
  2. Härligt. Jag ligger på ca 27% räntebärande just nu där allt ligger i Spiltan Räntefond Sverige. Planerar du att fylla på med ränta framöver eller börjar du köpa för hela månadsbeloppet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer fortsätta köpa för hela månadsbeloppet. Har svårt att bedöma hur långt det är kvar till botten. Vad är dina planer? Mer ränta?

      Radera
  3. Roligt att se många bloggare som köper/ökat i Industrivärden.

    SvaraRadera