lördag 1 februari 2014

Portföljregler

Tidigare så har jag inte haft några portföljregler.
Med portföljregler syftar jag på ett antal principer som ska tillämpas när portföljen byggs upp.
Nu tänker jag försöka skriva ner några principer som jag vill att min portfölj ska vila på.


Portföljregler
  • Antal Innehav - Minst 10 och max 20 Bolag
  • Geografisk spridning - 40% Svenska & 60% Utländska
  • Valutaspridning - Max 50% i en valuta
  • Fördelning av kapital - 5-10% i varje bolag. 20 Innehav = 5% i varje
  • Största innehav - Max 10% i ett och samma bolag
  • Branschfördelning - Investera i flera branscher
  • Fördelning Aktier / Räntor - 80-90% Aktier & 10-20% Räntor
  • Likvida medel ska ligga i räntefond


Tankar om transaktioner
  • När ska transaktioner ske? - Köp eller Sälj sker vanligtvis 25:e-30:onde
  • Köpnivåer - Ska på förhand bestämmas så att köpslut blir enkelt
  • Storlek på köp - Poster om 20-25.000kr för att komma ner i courtage


Den kniviga utmaningen som jag upplever är hur stor del av portföljen som ska vara utanför aktiemarknaden. Det vill säga hur mycket kapital som ska ligga i räntefonder och vara redo för en investering. Det beror hur börsen är värderad anser jag. Vid en kraftig nedgång på 30-40% så kan jag tänka mig att gå all in och vara fullinvesterad samtidigt som allt nytt kapital direkt investeras. Detta i väntan på en framtida återhämtning. Vid en uppgång så kan jag i vissa fall tänka mig att sälja delar av innehav för att ta hem vinst. Runt omkring ser jag investerare som säljer allt de äger för att helt stå utanför börsen när det börjar skaka och invänta en eventuell nedgång. Att försöka tajma marknaden är inget som jag behärskar eller har kompetens till. Jag är nettoköpare som för det mesta köper aktier och således väldigt sällan säljer. Min vision är att börsen på sikt i snitt går upp 7-8% årligen och att sannolikheten att göra en god affär genom att sitta still i båten är stor.


En annan fråga som jag vill ta ställning till är om jag ska ha lika mycket kapital i varje bolag eller om jag ska ha några större innehav. 
Det kanske gör det samma när man har 15-20 innehav?

Har jag missat någon del i klassiska portföljprinciper? 
Vilken är din viktigaste regel?

17 kommentarer:

  1. Gällande att vara likvid inför en större nedgång eller sitta still i båten så finns det även ett annat alternativ - att vikta om. Skulle vi se en större nedgång är mina tankar att vikta om en del till mer konjunkturkänsligare bolag (verkstad mm.) som då förmodligen räknat i procent haft en större nedgång jämfört med aktuella innehav.

    Det är alltid svårt att veta vart börsen tar vägen. Ifall att inflationen tar fart ordentlig framöver så kommer aktierna vara ett bra sätt att behålla köpkraften. Samma gäller kanske inte med likvida medel (om räntan inte kan höjas i samma takt).

    /Investerailivet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra synvinkel du kommer med. Detta tål att tänkas på.

      Radera
  2. Max 20 bolag, det känner jag blir tufft för egen del iaf :) Jag hade tidigare ett liknande mål men har omvärderat det på sista siden och låter det vara lite mer öppet.

    Personligen strävar jag efter jämn fördelning/viktning mellan bolagen. Om inte annat för att jag har svårt att säga att den ena är bättre än den andra . Sen kommer det alltid skilja eftersom man köper i olika omgångar vid olika tillfällen beroende hur Mr.Market har värderat dem.

    XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ibland svårt att hålla sig för att investera i fler kvalitetsbolag. Jag har på senare tid jobbat för att koncentrera portföljen. Försäljning av Tele2 och Ratos exempelvis, för att satsa på Telia och Industrivärden istället. När portföljvärdet överstigit en miljon kan jag tänka mig att utöka till 25 bolag max.

      Jag är också inne på att sträva efter en jämn fördelning mellan bolagen framöver.

      Som du säger hänger det på Mr.Markets värdering av bolagen.

      Radera
  3. Bra tänkt och kloka regler!

    Funderar på om du ska ha någon regel kring maxprocent i en viss valuta. Om de 60 procenten utländska aktier t.ex. enbart skulle vara i USD så blir du kanske överdrivet känslig för förändringar i dollarkursen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav!

      Bra synpunkt, jag har lagt till en regel om valutafördelning. Antingen max 40% eller max 50% i en och samma valuta. Valutorna jag är inne på är SEK, USD, EUR & NOK.

      Reglerna börjar nu ta form.

      Radera
  4. Jag brottas med samma problem avseende hur mycket som skall ligga i räntor i väntan på bättre lägen. Sedan sommaren 2012 valde jag det försiktiga alternativet att långsamt gå från 100 % räntor till 90-100 % aktier under 2,5 år eftersom jag tyckte börsen varken såg dyr eller billig ut.

    Så här i efterhand hade det varit bättre att rivstarta med 100 % aktier direkt. Statistik tyder tydligen på att chansen är 50/50 i ett sådant fall. Fördelen med att långsamt ta sig in i marknaden är att om det går åt fel håll har man gott om krut kvar att långsamt köpa in sig billigare och billigare med. Priset man betalar är att man "missar" en pågående uppgång. Även om jag i efterhand kan konstatera att jag fått ta kostnaden av en missad uppgång tycker jag ändå det varit värt det eftersom man kunnat sova gott om nätterna.

    Tills nästa sättning kommer förblir det även för mig regelbundna inköp. Men i de innehav som utvecklats väl kommer jag (i den mån det är möjligt) börja sälja om de passerar vissa nedre kursgränser för att säkra vinsterna (lite av ett arv från mina tidigare TA-aktiviteter ;)

    Detta ger mig ändå en viss chans att sitta med en hygglig likviditet som kan placeras i mer cykliska innehav när det väl gått ner en stund. Hur väl detta faller ut återstår att se.

    SvaraRadera
  5. Som du beskriver är det enklare att gå in med en del kapital i taget när man har ett större kapital att satsa. När jag sålde lägenheten och fick en klumpsumma så gjorde jag också så att jag gick in med lite i taget.

    Det är lätt att vara efterklok!

    Vad menar du med att sälja "om de passerar vissa nedre kursgränser"?
    Är det något TA-uttryck kanske? :)

    Förutom att sälja av en del kan man ju även vikta om från konjunkturstabila till konjunkturkänsliga bolag när en nedgång är framskriden.

    SvaraRadera
  6. Sorry för off-topic fråga... men du har väl Avanza och vilken källskatt brukar dras på utdelningen från dina REITs?

    Enligt en kommentar på min blogg verkar Nordnet dra 35% och plötsligt är REITs inte så intressanta längre i så fall... Utgår och hoppas på att det är 15% som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm..Det låter suspekt. Jag betalar 15% i källskatt för mina USA-reits. Jag kör Avanza. Är det ett kanadensiskt bolag vi pratar om?

      Radera
  7. Hur ser du på Oriflame nu när den sjunkit ganska rejält?

    SvaraRadera
  8. Jag tänker varken sälja eller köpa mer. Sitter still i båten och inväntar vad årsrapporten på fredag säger. Mycket handlar nog om valutaförändringar.
    Mina förväntningar är att aktien på ett års sikt återhämtar sig över 210kr.

    SvaraRadera
  9. Undrar varför du ska handla mellan 25-30 i månaden ?
    Det sammanfaller ju med när bankernas kunders månadsparande ska placeras i bankens fonder...Anser att du inte ska låsa dig vid ett visst datum, utan när aktiekursen i bolaget du ska köpa är "rätt" enligt dina värderingar, så du inte köper "dyrt" och missar några %-extra i avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag helt enkelt vill uppnå ett strukturerat investerande. Men jag köper delvis vad du menar. I de flesta fall så är något av mina bolag attraktivt värderade vid köptillfället så att jag kan öka någonstans. Är så inte fallet så investeras detta kapital vid nästkommande tillfälle istället. Sedan är det ju 50% chans att kursen sjunker ytterligare om jag avvaktar med köpet till köptillfället. Risken att missa några % när man inväntar investeringstillfället är lika hög som möjligheten att "spara" några %. Det jämnar ut sig med tiden anser jag.

      Radera
  10. Hej Christoffer!

    Vi är lika du och jag och tack för en intressant blogg.
    Investerar mer parten av mina sparpengar i aktier sen 10 år tillbaka.

    Du handlar varje månad. Hur ser du på curtage kostnaden på månadsköp av aktier jämfört med att spara pengar i fonder utan köp eller curtage kostnad.

    Hade vart intressant att höra dina tankar på denna frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Markus,

      Det är alltid roligt att stöta på likasinnade.

      Jag märker att det är beroendeframkallande att skapa ett ekonomiskt överskott för att sedan varje månad investera detta.

      När jag investerar så samlar jag upp månadens utdelning och pengar som blir över från budgeten. Sedan brukar jag ha likvider över ifrån någon aktieförsäljning som jag kan komplettera köp med.

      Jag tänker i korthet så här. När jag köper svenska aktier vill jag minst investera 10.000kr åt gången. När jag köper utländska aktier vill jag minst investera 15.000kr. Då får man ner courtaget till en rimlig nivå.

      Har man ett månadssparande på 3-4.000kr exempelvis så skulle jag bunkra några månader i en fond tills jag kommit upp i 10-15.000kr för ett aktieköp.

      Har du någon egen blogg? Vilka är dina 3 största innehav?
      Trevlig helg!

      Radera
  11. Sunda och bra portföljregler. I början av ens "aktiekarriär" betyder nysparandet mycket av portföljen. Har man idagsläget tillgångar på runt 500k (ink hus) som jag betyder nysparandet väldigt mycket. Efter 10 år kommer det förhoppningsvis vara en liten del av kapitalet. Att köpa bra kvalitetsaktier med en bra utdelning får nog vara min strategi. Sedan kan man ju försöka köpa dem när det är rea. Men att ligga och köpa och sälja av stora positioner i sin portfölj är kopplat med för mycket ångest för min del. Tar vi 2013 t ex trodde många att det skulle bli ett dåligt år på börsen. Hade man då sålt av så hade man missat fina utdelningar både får 2013 och nu för 2014. Med bra bolag med lite lägre inköpsvärden hade det rört sig om minst 10% av portföljens värde. Sedan hade man missat en kursuppgång med men det kan egentligen kvitta eftersom börsen går upp och ner. För sitt inre lugns skull skall man nog betrakta aktier som delar av företag (vilket de ju är)

    SvaraRadera