fredag 27 december 2013

Uppföljning av Årsmål

Nu har tidpunkten kommit då man ska stämma av sina mål för året.
Den 3 januari satt jag upp två mål.

- Spara 96.000kr, i genomsnitt 8.000kr i månaden.
- Passera 600.000kr i förmögenhet.

Utgångsläge
508.000kr Förmögenhet. ( 50% aktier & 50% likvida medel )

Resultat
- Förmögenhet 915.000kr
- Sparande 198.000kr ( 16.500kr / månad )
- Utdelningar 20.000kr
- Sparkvot av nettolön 62%

Jag har med god marginal uppnått mina årsmål.

En total värdeökning på 80%. Räknat med överskott från lägenhetsförsäljning, insättningar, värdeökning på aktier & utdelningar. 
Har även sålt en del onödiga ägodelar.
Sparande inkluderar pengar från försäljning av prylar så allt kommer inte ifrån lön.
Med andra ord räknat med allt tillskott. Detta är jag naturligtvis väldigt nöjd med.
Jag kunde inte ens drömma om dessa resultat i januari.
Om vi ska kika på värdeutveckling på investerat kapital som är mer intressant och mer jämförbart så hamnar vi på 23% värdeökning av aktier. 
Cirka 5% Utdelning på investerat kapital.
Resultatet blir 28% på investerat kapital vilket jag är nöjd med.

Ni uppmärksamma läsare såg att förmögenheten förra veckan hoppade upp 75k bara sådär. Det var inte på grund av en aktieuppgång. Det hade att göra med att ett lån som jag tagit tidigare har strukits och ej behöver betalas tillbaka. Ett tidigare bostadslån från en släkting.

I kommande inlägg presenterar jag årsmålen för 2014.

Vad har 2013 bjudit er på?

4 kommentarer:

  1. Hej
    Hur lyckas du att spara så mycket av lönen?
    / Aktienybörjaren *Linus, långt hår, från Ekonomisnack på Belgobaren"

    SvaraRadera
  2. Hej Linus,

    Kul att du kikar in. Jag använder en rätt så strikt budget som jag har i åtanke innan några större inköp görs. Denna följs upp varje månad.
    Det senaste halvåret har mina utgifter legat på omkring 8.500kr /månad.
    För mig känns det lagom att ligga på denna nivå, utan att ge för mycket avkall på livet. Den optimala månatliga utgiftsnivån är ju så klart helt individuellt beroende på levnadsförutsättningar & personliga preferenser.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjo
      8500kr/månad är strikt, bra gjort. En annan är inte i närheten...

      Radera
  3. Oj, här har vi en som verkligen passerat sina mål :) Rätt sjukt att kunna spara 200 000 kr på ett år! Fantastiskt gjort :)

    SvaraRadera