måndag 1 juni 2015

Månadsrapport maj




Här kommer en genomgång av maj. 
  • Utdelningar - 9.671kr
  • Skillnad mot samma månad föregående år - 130%
  • Rullande 12 månader - 49.110kr
  • Sparkvot nettolön - 67%
  • Utdelningar / utgifter - 142% ( Första månaden som ekonomiskt oberoende )
  • Affärer - Sålt Coca-Cola. Köpt Northwest Healthcare Properties, Castellum och H&M. Köpt en chanspost i Railcare Group.
Utdelningen täcker 142% av månadens utgifter.
Sparkvoten landade på 67%.
Portföljvärdet har legat stilla. Detta kan förklaras av att de större innehaven Realty Income, preferensaktierna och Protector har sjunkit i värde.

Stark utdelningsmånad och den högsta förväntade rullande årsutdelningen.

Jag sålde hela mitt innehav i Coca-Cola. De har inte utvecklats lika starkt som jag tänkt mig och därför säljer jag. Pengarna placerades i Northwest Healthcare, Castellum och H&M. Kommer att fortsätta bygga på Castellum och H&M under året. Har tagit en chanspost i Railcare Group som servar järnvägar.







Bolag som finns under köpradarn är fortsatt H&M och Castellum.
Kommer fylla på under förutsättning att de fortsätter sjunka tillbaka.

Vilka aktier köper ni i dessa tider?

3 kommentarer:

  1. "De har inte utvecklats lika starkt som jag tänkt mig och därför säljer jag"
    Bara av nyfikenhet, hur trodde du att det skulle gå för cocacola?

    SvaraRadera
  2. Coca Cola och Pepsi har problemet att försäljningen av läsk med socker har minskat tio år i rad i Nordamerika som är deras största marknad.

    SvaraRadera
  3. Hej christoffer!
    Du skulle inte kunna dela med dig av dina fina excelmallar?

    MVH
    Henrik

    SvaraRadera