onsdag 30 april 2014

Månadsrapport April

Ännu en månad har passerat och nu är det dags för valborgsfirande. 
  • Eget kapital - 1.045.000kr ( +4,2% )
  • Utdelningar - 2.930kr
  • Utdelningshöjningar - Inga
  • Sparkvot nettolön - 78%
  • Utdelningar / utgifter - 50%
  • Affärer - 2 försäljningar
Det har varit en riktigt bra månad där eget kapital ökat 4,2% till 1.045.000kr med hjälp av nysparande, utdelningar och viss börsuppgång. En av mina bättre utdelningsmånader. Jag har haft svårt att hitta köpkandidater så jag väljer att inte köpa något i april utan placerar kapitalet ifrån försäljningarna och nysparandet i Cicero avkastningsfond tillsvidare. 55% av kapitalet är investerat i aktier. Jag har för avsikt att höja andelen aktier framöver. 

Den höga sparkvoten på närmare 80% håller i sig även denna månad. En bra lön tillsammans med snålmånad bidrar till detta. Kan jag snitta 60% över tid så är jag riktigt nöjd. Jag och sambon ska ut och resa framöver vilket kommer att sänka sparkvoten så det är bra att inleda året starkt.

Shell och HCP har sålts. Se tidigare inlägg för motivering.
Trevlig valborgsmässoafton!


6 kommentarer:

  1. Helt sanslösa nivåer, 80% i sparkvot. Bra jobbat.
    Med vänlig hälsning, Grazing Lady

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan ofattbart vad som går att åstadkomma bara man ger sig tusan på det. Nästan 60% är också riktigt starkt jobbat.

      Radera
  2. Roligt att se att alla grafer pekar åt rätt håll. :)

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen. :) Jag anar dock att sämre tider på börsen kan komma runt hörnet. Passar på att njuta så länge det varar.

      Radera
  3. Imponerande att se din ökning när du ligger med så mycket likvider. Men en fråga angående ditt innehav; varför har du lämnat fonder? Är det för att du söker utdelningar nu jämfört när du började skriva 2011? Finns ju utdelnings-etf? Något du tittat på eller har de för liten utdelning för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början av min investeringsresa så var jag mer fokuserad på fonder. Det har att göra med att min farmor och farfar under min uppväxt sparat i fonder till mig. När jag sedan fick tillgång till fonderna så blev det grunden som jag började med. Efter ett tag så intresserade jag mig för aktier och läste på inom området och blev genast mer nyfiken. Det som lockar med aktier är utdelningar och att de är mer fokuserade mot en specifik verksamhet. Har inte fördjupat mig i utdelnings-etf. Jag vill se en växande utdelning.

      Radera