lördag 30 november 2013

Ut med Lorillard och in med Philip Morris i Portföljen

Som rubriken antyder så har jag skiftat mitt innehav i tobaksbolag.
Jag har gått från det lite mindre Lorillard till det större bolaget Philip Morris.
Detta är ett steg för att minska risken i portföljen samt höja bolagskvaliteten.
Jag har inget emot Lorillard utan vill ta hem kursuppgången på 19% under halvåret jag ägt aktien samt byta till det lite tråkigare och stabilare bolaget Philip Morris.
Har under tiden fått utdelningar på 750kr efter avdragen källskatt.


80st Lorillard aktier säljs för 51,58 USD/st.
50st Philip Morris aktier köps för 85,55 USD/st.
1 USD = 6,57kr.


  • Storlek - 137B USD
  • Direktavkastning - 4,4%
  • Utdelningstillväxt - ca 15%
  • PE-tal - 16
  • Över 1-års lägsta - 4%
  • Årlig utdelning - 1.200kr


Har även ökat mitt innehav i Realty Income med 50st aktier till kursen 38,25 USD/st.

Det tillför en årlig utdelning av 700kr.

4 kommentarer:

  1. Läste idag att Forbes har puplicerat en lista med 5 aktier att behålla för all framtid. Realty Income finns med på den listan.
    Liger i köptankar. Hur fungerar det med skatt på utdelningar ?
    Mvh
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3790832.ece

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Intressant lista. Jag är sugen på Unilever, Nestle & Diageo. Nu är det ett riktigt bra köpläge i Realty Income anser jag. Jag har köpt vid 44, 42 och 39 tidigare.
    Det dras 15% automatiskt ( källskatt ) när utdelningen landar på kontot.
    Detta kan man dock få tillbaka genom att kvitta källskatten mot skatt för ISK. Överstiger årliga källskatten avgiften för ISK så kan denna kvittningsmöjlighet sparas i 3år. Man får nämligen inte tillbaka källskatt som överstiger skatten för själva ISK. Det finns en ruta i deklarationen för källskatt på utdelning. Vad jag förstår kommer detta ske mer eller mindre automatiskt. Hoppas du blev lite klokare.

    SvaraRadera
  4. Tack . Det ser onekligen intressant ut. Jag undrar bara varför aktien gått ner 10% senaste månaden ?

    SvaraRadera