torsdag 15 augusti 2013

Inköp Realty Income

Härmed fyller jag på innehavet Realty Income. 
Kursen har sjunkit från toppen 55 USD till 42 USD på bara 3 månader.
Det är hela 23.6% eller 8%/månad. 

75 Aktier till priset av 42,10 USD/st. Det ger en direktavkastning på 5,1% och utdelning varje månad.
Dollarn står i 6,49kr. 

Köpet ökar den årliga utdelningen med 1.046kr.

Det slutgiltiga målet är att Realty Income ska motsvara 10% av portföljen.

Idag har börsen på bred front sjunkit både här i Sverige och i USA. 
Jag ser det som att det är på väg att bli rea på aktier.






9 kommentarer:

  1. Tog bort min tidigare kommentar pga räknefel.

    Det enda jag har kvar att undra är varför aktien spikat plötsligt efter april till maj och sen rakt ner.

    SvaraRadera
  2. http://www.insidermonkey.com/blog/do-hedge-funds-and-insiders-love-realty-income-corp-o-182698/

    Intressant om Hedge Fund och Realty Income. Ingen förklaring däremot.

    SvaraRadera
  3. Det undrar jag också. Jag har letat efter negativa nyheter om bolaget men jag har inte hittat något drastiskt.

    Om du kikar på andra Reits i USA så ser du samma trend. Exempelvis HCP, DRL, SNH & UVV.

    Jag är övertygad om att de kommer igen när marknadsläget i USA blir stabilare.

    SvaraRadera
  4. Hej Cristoffer,
    Dina investeringar har skapat ett intresse för bolag från USA för mig. Har hör att de drar av 15% skatt på utdelningarna därifrån men den verkar inte ingå i din beräkning av direktavkastningen. Finns det sätt att slippa den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel på Avanza Bank förklarade väldigt bra hur det fungerar med ett inlägg på Flashback:

      Fråga: "Angående amerikanska aktier, hur funkar det med skatten där i en ISK? Skattar man separat till USA för eventuella vinster eller hur sköts det?"

      Svar: "Nej, man skattar endast i Sverige för kapitalvinster om du är skattskyldig här (förutsatt att du inte även är amerikansk medborgare). ISK är som du säkert vet schablonbeskattat vilket innebär att du skattar 30 % av statslåneräntan den 30 november året innan och behöver således inte deklarera för dina aktieaffärer inom ISK. Det du betalar till USA är den utländska källskatten (som är 15 % enligt gällande dubbelbeskattningsavtal) för utdelningar i amerikanska bolag. Detta har du dock rätt att göra avdrag för i din deklaration mot den schablonskatt du betalar (görs automatiskt av Skatteverket)."

      Hoppas det gör det hela lite klarare (och tack till Daniel - som jag vet även tittar runt på en del av dessa aktiebloggar - för inlägget) =)

      Radera
  5. Hej Peter!

    Vad roligt att höra att jag inspirerar dig.

    Det går inte att slippa 15% källskatt. Det går dock däremot att få tillbaka dessa i nästkommande års deklaration.

    Jag har ändå valt att presentera utdelningar innan skatt.
    Man får ju så småningom tillbaka de pengarna.

    SvaraRadera
  6. REITS har gått ned kraftigt på sista tiden. Kan vara ett intressant läge nu att köpa dem. Frågan är vad som händer om räntan snart börjar gå uppåt nu i USA. Är det inte det man befarar därav REITS nedgång?

    SvaraRadera
  7. Christoffer,

    Lite off-topic, men vad har du för tankar kring stämningen som väntar för Linn Energy?

    Länk: http://www.4-traders.com/LINN-ENERGY-LLC-9880/news/Linn-Energy-LLC-Law-Offices-of-Todd-M-Garber-Announces-Class-Action-Lawsuit-Against-Linn-Energy-17179998/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de reder ut situationen. Jag kommer att vara kall innehavet trots att det är min hittills sämsta investering i förhoppning att kursen återhämtar sig.

      Radera