måndag 26 augusti 2013

Inköp Coca-Cola, Chevron och AT&T

Som rubriken lyder så har jag under dagen införskaffat 3 amerikanska bolag.
Det är första gången som jag äger dessa bolag och tidshorisonten för ägandet är väldigt lång!

Det har blivit många köp jämfört med normalt för mig i augusti men jag tycker att företagen har en attraktiv värdering och hög kvalitet i utdelningstillväxt.
3 välkända globala giganter säger jag.

Coca-Cola

  • Storlek - 170B USD
  • Direktavkastning - 2,9%
  • Utdelningstillväxt 5år - 7%
  • Vinsttillväxt 5år - 10%
  • PE-tal - 20
  • Över 1-års lägsta - 8%
  • Årlig utdelning - 730kr
100st aktier till priset 38,40 USD/st. 1 USD = 6,50kr.

Chevron
  • Storlek - 230B USD
  • Direktavkastning - 3,3%
  • Utdelningstillväxt 5år - 8%
  • Vinsttillväxt 5år - 9%
  • PE-tal - 10
  • Över 1-års lägsta - 19%
  • Årlig utdelning - 650kr
25st aktier till priset 119,80 USD/st. 1 USD = 6,50kr.

AT&T
  • Storlek - 180B USD
  • Direktavkastning - 5,2%
  • Utdelningstillväxt 5år - 3%
  • Vinsttillväxt 5år - -15%
  • PE-tal - 25
  • Över 1-års lägsta - 4%
  • Årlig utdelning - 1175kr
100st aktier till priset av 34,40 USD/st. 1 USD = 6,50kr.

Dessa köp ökar årliga utdelningen med 2.555kr. Innan 15% källskatt. 
Utdelningarna fördelas på alla månader. 
Det innebär att under 2014 så kommer jag att få utdelning av något av dessa 3 bolag varje månad.

Det slutgiltiga målet är att de var och en ska motsvara 5% av portföljen.

Vilket bolag väljer du att investera i?

5 kommentarer:

  1. Grattis. Mycket fina bolag. KO och CVX har jag letat bra ingångstillfällen i ett tag men inte kommit till skott än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror att det kommer dyka upp bra ingångstillfällen i höst. Marknaden verkar väldigt turbulent. För mig står McDonalds på tur.

      Radera
  2. Trevliga bolag och fin direktavkastning i AT&T. Var det en slump att dessa 3 tillsammans ger dig utdelning varje månad eller var det med i beräkningarna? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det? :) Det var en ren slump.
      Efter köpet kollade jag när utdelningarna infaller.

      Radera
  3. Trevliga inköp och en trevlig portfolio du har. Verkligen!
    Imorgon är det så också dags för mig att göra nya inköp i Tusenfonden, och jag har verkligen lite beslutsångest för vilka företag jag skall investera i. Det blir troligtvis några utav dessa:

    Wal-Mart
    Citigroup
    Realty Income
    McDonalds
    Industrivärden
    Coca&Cola
    Castellum
    Philip Morris
    Gjensidige
    Shell
    G4s

    Ser som alltid fram emot inköpsdagen, alltid lika spännande. :)

    SvaraRadera