lördag 3 augusti 2013

Att sätta upp mål och sträva efter dem

Den 1 januari satte jag upp två mål =

- Spara 96.000kr, eller 8.000kr i månaden.

- Passera 600.000kr i totala tillgångar.

Startpunkten var 508.000kr.
Nu har jag nått upp till 725.000kr
En ökning med 43% på bara 7 månader.
Detta tack vare en gynnsam börs, bra sparande och utdelningar.
Jag har i genomsnitt lyckats spara 14.700kr / månad vilket totalt är 103.000kr hittills i år.

I Januari kändes målet tufft att nå. Jag funderade på hur jag skulle lyckas uppnå det.
Med en lite tuffare budget och en stor portion av målmedvetenhet har jag överträffat målet med råge.

Nu blev jag plötsligt lite mållös. Därför har jag i dagarna tänkt ut några nya mål.

Tiden är 5 månader = Start 2013-07-25 --> Mål 2014-01-01
  • Förmögenhet på 800.000kr. ( 80% investerat i aktier & 20% räntekonto )
  • 30.000kr i utdelningar på 1års basis. ( 21.000kr just nu. Innan källskatt dras av )
  • 60% av nettoinkomsten sparas. ( Nu 55%. Lön + Utdelningar )
  • 8.000kr / månad i utgifter. ( Idag ligger mina utgifter på 10.400kr / månad )
  • Använda enklare budget än vad jag gör nu.
Allt detta vill jag alltså ha uppnått tills den 1 januari 2014.
Det är tuffa mål. Jag vet inte om jag kommer klara alla. 
Jag kommer dock kämpa hårt och göra vad jag kan.


Vilka sorts mål sätter ni upp?



12 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Har du skrivit din lön och månatliga kostnader någonstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte gjort.

      Jag har en grundlön på 23.000kr. Till den tillkommer provision baserat på hur mycket jag säljer. Den ligger på omkring 3.000kr-10.000kr.
      1 gång per år utdelas bonus om man gjort bra ifrån sig på 5.000kr.

      En vanlig lön brukar bli 28-33.000kr.

      Under hösten ska jag publicera ett inlägg om månatliga kostnader!

      Radera
  2. Grattis bra jobbat, och nu dras svångremmen åt ytterliggre-imponerad !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag är imponerad över din resa också.

      Radera
  3. Det är super viktigt med mål....jag sätter upp bestämda och ganska tuffa mål mellan jämna mellanrum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Det gör att man blir mer effektiv.

      Radera
  4. En sparkvot på 60% är riktigt imponerande, något jag själv är väldigt långt ifrån. Nu vet jag dock inte om du har familj och barn men oavsett så är det väldigt få som klarar av en sådan nivå. Grattis! Du kommer garanterat nå dina mål med den här inställningen.

    Själv arbetar jag också med mål och delmål, något som jag tror är väldigt viktigt för att kunna agera långsiktigt. Nådde själv mitt första delmål denna månad, dock en bra bit ifrån vart du är men ändå.

    -cmj
    tradingtheomx.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag väldigt nöjd med.
      Har inga barn än, bor tillsammans med sambo i bostadsrätt.
      Rätt så gynnsamma förhållanden för att spara med andra ord.

      Tack för de fina orden.

      Jag tror också det är viktigt. Ska kolla in din blog.

      Radera
  5. Kaxigt! 60 % av nettolönen i sparande kan man bara drömma om själv. Bara fortsätt trumma på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Placeraren!

      Jag är imponerad över att du har kommit så långt på din resa både ekonomiskt och utbildningsmässigt fast du är så ung. Kämpa på!

      Radera
  6. Jag är imponerad av din målmedvetenhet.

    Med nuvarande takt så får du snart döpa om bloggens undertitel till "Resan mot miljonerna" eftersom jag antar att du kommer fortsätta din "resa" även efter du har nått den första miljonen...

    SvaraRadera
  7. Tack Pengabuddha!

    Jag är imponerad av din resa också.

    Jag har faktiskt börja fundera på en ny undertitel. Ditt förslag är bra!

    Det jag kom att tänka på är: Resan mot andra miljonen.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera