onsdag 29 april 2015

Utdelningar i April

Då är det dags att redovisa årets för mig starkaste utdelningsmånad.
Under april har hela 8 utdelningar trillat in på kontot.
Utdelningarna kommer ifrån Realty Income, Coca-Cola, Ratos, Mekonomen, Swedbank, Handelsbanken, Klövern preferensaktie & Hemfosa preferensaktie.




Bolag
Aktier
Utdelning/Aktie
Utdelning April
O
300st
1,63kr
490kr
KO
200st
2,84kr
567kr
RATO B
1000st
3,25kr
3250kr
MEKO
300st
7kr
2100kr
SWED A
400st
11,35kr
4540kr
SHB B
100st
17,50kr
1750kr
KLOV PREF
200st
5kr
1000kr
HEMF PREF
100st
5kr
500kr

Utdelningen för månaden blev 14.197kr brutto.
Ökning med 440% jämfört med samma månad föregående år.

Utdelad summa hittills i år = 19.392kr.
Kvar till utdelningsmål = 25.608kr.

I maj förväntas utdelningar från Realty Income, AT&T, Kinder Morgan, Protector, Industrivärden, Alfa Laval & Akelius Preferensaktie.

Hur mycket gav utdelningarna i april?

10 kommentarer:

  1. Runt tusenlappen för egen del, Saltängens utdelning kommer imorgon.. Avsevärt mindre storlek i innehaven än dig, men jag tycker det är fantastiskt roligt att erhålla utdelningar ändå. Har själv alltid fyllt på vid avskiljningen och vid nedgångar i enskilda innehav (och även under den senaste tidens nedgångar). Nästa år hoppas jag på lite högre utdelningar. Snöbollen är i rullning!

    Du tordes väl bräcka ditt mål för utdelningar det här året rätt snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan,

      Resan måste börja någonstans och en tusenlapp är alltid något!
      Utdelningar är riktigt kul oavsett belopp. Du kommer säkerligen erhålla högre utdelningar nästa år.

      Jag hoppas att kunna bräcka mitt mål om 45.000kr i bruttoutdelning för året, det känns nåbart.

      Radera
  2. Håller med tidigare kommentar, du har kommit långt på resan och utdelningarna är höga i april för dig. Utdelningarna för mig nådde upp till dryga 5 300 kr, denna månad och maj månad är de bästa för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rikedom,

      Även du har kommit en bra bit på resan. Lycka till framöver!

      Radera
  3. I April blev det totalt 16 100 kr i utdelningar. Det är övervägande svenska aktier i portföljen så det blir maj månad som bidrar mest till den årliga utdelningen. Jag har dock O, KO, XOM och MCD som ger fina månads och kvartalsutdelningar, men dom är relativt små i det totala kassaflödet.

    SvaraRadera
  4. Härligt! Du börjar verkligen få fart på utdelningarna. Återinvesterar du summan direkt eller vad har du för strategi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag brukar samla ihop utdelningarna och lägga till månadssparandet för att sedan investera.

      Radera
  5. Grattis till en klok påbörjad resa. Själv har jag kommit upp till 62 000 kr i utdelning. Är underbart att få passiv inkomst. Ratos är bortglömd bland investerare och det gillar jag. Hoppas den förblir bortglömd så jag kan fortsätta köpa på kurser som ger mig 6 % i utdelning även nästa vår:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonym! Vilka är dina favoritutdelare förutom Ratos?
      Härligt att du kommit så långt och lycka till i fortsättningen!

      Radera