måndag 4 augusti 2014

Månadsrapport Juli

Tillbaka från en riktigt härlig semester. Nu kör jobb och vardag igång igen.
  • Eget kapital - 1.152.000kr ( +2,7% )
  • Utdelningar - 1.400kr
  • Utdelningshöjningar - Inga.
  • Sparkvot nettolön - 37%
  • Utdelningar / utgifter - 9%
  • Affärer - Köpt Vardia och ökat i Elekta.
Eget kapital ökar med 2,7% till 1.152.000kr med hjälp av nysparande, utdelningar och viss börsuppgång. Hälften av ökningen kommer från värdeökning på aktier och andra halvan kommer från nysparande och utdelningar. Som ett antal andra bloggare så har även jag fått upp ögonen för försäkringsbolaget Varida och tagit en position som motsvarar ungefär 5% av portföljen.
Efter ökningen känner jag mig bekväm med andelen Elekta i portföljen och kommer inte öka mer.
Utdelningen täcker 9% av semestermånadens utgifter. 

Sparkvoten har sjunkit till 37% vilket är en bit under målet på minst 60%.
Det börjar bli aptitliga priser på flertalet bolag nu. Jag tror dock att vi får se en längre nedgång så det gäller att inte köpa alltför tidigt utan som tidigare fortsätta med månatliga inköp.







Vad har juli bjudit på för sparmöjligheter och aktieaffärer? 


5 kommentarer:

  1. Bra jobbat Cristoffer! Jag är också lite sugen på Vardia men jag väntar tills rapporten tror jag. Själv köpte jag Ratos denna månad :)

    Med vänlig hälsning, Niklas

    SvaraRadera
  2. Du köpte för tidigt Niklas. Ratos kommer att dyka mot 45 kr innan en stark VD tar över :O) Med vänlig hälsning Henke

    SvaraRadera
  3. Ja det är möjligt jag gjorde. Jag brukar ha svårt att pricka botten. Jag får trösta mig att det förhoppningsvis var ett bra köp på 5års sikt :)

    Med vänlig hälsning, Niklas

    SvaraRadera
  4. Brutna axlar! Det är så man förvillar folk.

    SvaraRadera
  5. Sjukt hög sparkvot! Du måste både ha en hög lön och mycket låga kostnader... Hur resonerar du när du gör denna avvägning? Har du inga dyra nöjen? Resor?
    Själv har jag kanske som mest 45%. Hur tänker du kring din sparkvot.

    Grattis till bra avkastning!

    SvaraRadera