lördag 28 juli 2012

Budgetfunderingar - Fördelning av nettoinkomst

Jag håller på att förfina min budget och går igenom några "nyckeltal".
Samtidigt provar jag vilken fördelning av nettoinkomsten som är hållbar.
Min vision är att fördela nettoinkomsten på följande vis:

  • 45% Sparande. Slutligen placeras i aktier.
  • 45% Utgifter. Fasta, rörliga, alla typer av utgifter. 
  • 10% Överskott. Som en marginal mot felberäkningar.
  • +/- 5% Intervall / svängrum.

Nu i juli ser det ljust ut i alla fall:
Sparande 49%
Utgifter 42%
Överskott 9%

Om jag justerar ner sparandet med 1%, för att öka överskottet klarar jag alla 3 målvärden.
Det ska bli intressant till hösten och se om jag lyckas hålla dessa värden i schack!
En tuff utmaning tror jag.

Hur fördelar du din nettoinkomst mellan sparande, utgifter och ev. överskott?

1 kommentar:

  1. Grattis till att du kan spara så mycket, helt fantastiskt!! Kommer gå bra för dig.
    Själva sparar jag långt ifrån så mycket...

    SvaraRadera