onsdag 28 november 2012

Förlängd anställning & Lägenhetsförsäljning

Det var ett tag sedan jag skrev nu. Den senaste tiden har jag fokuserat på jobbet och flytten från att vara inneboende hos en släkting till att hyra en lägenhet i andra hand.

Den 1a november fick jag förlängd anställning på mitt nuvarande jobb som jag varit på sedan i maj, vilket känns tryggt.

Därmed gick startskottet för att sälja min bostadsrätt i staden som jag är uppvuxen i.
Försäljningen har gått snabbt tack vare en effektiv mäklare.
Jag har haft lägenheten i 1,5år och sålde den med 50% vinst. Av vinsten försvinner en del så klart i form av skatt, mäklararvode och återbetalning av lån. Det har ändå blivit över en för mig betydande summa. Dessa pengar tänker jag investera vid utspridda tillfällen för att minska risken att jag köper innan en större nedgång.

Anledningen till att jag tidigare inte har redovisat lägenheten som en ekonomisk tillgång är för att jag har ansett att det är svårt att anta ett värde på den.
Pengarna som blivit över har nu lagts till i mina tillgångar.

Distansen till första miljonen har nu minskat en del!

Hur skulle ni ha investerat en större summa pengar?

Spritt ut vid olika tillfällen? Gått all in?

6 kommentarer:

  1. Kul att du närmar dig miljonen!

    Jag skulle sprida ut det både i tid och olika aktier. Men främst skulle jag försöka pricka en "botten"

    SvaraRadera
  2. Att nå första miljonen är alltid speciellt.

    Med dagens svängiga börs skulle jag absolut sprida inköpen och också fokusera precis som du verkar på bolag med solida utdelningar.

    50 % på 1,5 år låter fantastiskt, har själv börjat flytta från aktiemarknaden mot fastigheter utomlands. Ngn särskild anledning till den extrema uppgången?

    SvaraRadera
  3. Smygtittade på din blogg. Intressant med bostäder i USA.

    Jag är inte så påläst om lägenheter. Det är en studentstad där många studenter behöver lägenhet, efterfrågan är ganska bra. Den var i fint skick, inget som behöver göras om på en gång. Budgivning i kombination med en bra mäklare tror jag bidrog till uppgången.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle nog även sprida inköpen över olika valutor och världsdelar. Inte alltid så lätt dock :) annars är det nog smart att köpa lite löpande.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Ja, fastigheter i USA är i ett riktigt intressant läge.

    Studentstäder har ofta en väldigt stabil utveckling på lägenheter.

    2001 när jag börja studera så tyckte jag och min sambo att det var för dyrt att köpa. En etta kostade 150 000 kr, 6 år senare när vi flyttade ifrån stan kostade samma lägenhet ca 600 000 kr. Men sånt är livet!

    //Property investor
    http://propertyworldwide.blogspot.se/

    SvaraRadera